SEO Dostu URL Yapısı Nasıl Olmalıdır?

SEO dostu URL nedir ve nasıl olmalıdır? Sitenizde arama motoru optimizasyonu (SEO) yapmak için zamanınızı ayırdıysanız, muhtemelen anahtar kelimeleri, içeriği ve görselleri dikkate alarak oluşturmuşsunuzdur. Trafiği çekmek ve arama motorlarındaki sıralamalarınızı arttırmak için başlıklarınızı ve meta açıklamalarınıza doğru anahtar kelimeleri veya ifadeleri eklemiş olabilirsiniz. Ancak, sayfalarınızın tekil URL’lerinizi optimize ettiniz mi? Değilse, muhtemelen şu an itibariyle sitenizin SEO çalışmasına zarar veriyorsunuz.

Bir URL, SEO aşamasında önemlidir. Ziyaretçilere ve arama motorlarına sayfada yer alan içeriğin anlaşılmasını sağlar. Bir sayfanın URL yapısı, gelen ziyaretçilere ve arama motorlarına sayfanın içeriği hakkında hiçbir yardımı dokunmuyorsa, üzgünüm o zaman arama sonuçlarında iyi bir yerde konumlanmanız zorlaşır. Bu nedenle, sitenizin tüm URL yapısı, SEO dostu olduğundan emin olmanız gereklidir.

DİPNOT: Bu işlemlerin yapılabilme süreci sitenizin oluşturduğunuz an itibariyle yapılmalıdır. Sonradan yapıldığında arama Google’da ciddi yer kayıplarına neden olacağını bilmelisiniz. Bu sebeple bu işlemi iyi öğrenmeniz gerektiğini düşünüyoruz.

Peki, bir SEO dostu URL nasıl olmalıdır? Sitenizin SEO dostu URL oluşturmanızla ilgili sizlere ipuçları vereceğim. Yazıyı okumaya devam edin.

SEO Dostu URL nasıl yapılır?

SEO Dostu URL

Neden SEO Dostu URL Yapısına İhtiyacımız var?

SEO dostu URL, sayfanın içeriği hakkında bilgi veren ve arama motorlarına ve gelen ziyaretçilere yazdığınız içeriğin hangi konuda olduğunu belirten URL yapısı olmalıdır. Rastgele karakterlerden değil, başlığınız ile aynı olmalıdır.

Bu da tek tek URL’ler oluşturacağınız anlamına gelir ki, günümüzde HTML pek site kalmadığı için artık wordpress gibi alt yapılarda bunu oluşturmak çok daha kolaydır.  Bir de bu yapıların database tarafından otomatik oluşturulan URL yapıları vardır. Hiçbir anlam ifade etmeyen yazılım tarafından otomatik üretilen sayılardan ve harflerden oluşan bu URL  yapısını,  tekrar oluşturmanız gerekecektir.  Bu işlem WordPress gibi alt yapılarda kod bilmeden yapılan işlem türüdür ve kolaydır. Eğer siteniz php bir yazılım ile oluşturduysanız bu yapıyı sizin düzenlemeniz gerekecektir.  Dönüştürme işleminde epey zaman harcayacaksınız ama sonunda, SEO avantajlarına uygun bir URL yapısına kavuşacaksınız.

 

SEO Dostu URL Nedir?

SEO dostu URL yapısının nasıl olması gerektiği hakkında konuşalım. Diyelim ki bir blog yazısı yayınlayacağız ve yazılım tarafından üretilen URL şöyle görünüyor:

https://www.seouzmani.web.tr/blog?pid=1568945678&sid=00167837/2019/09/14

Artık, arama motorları URL yapısı okuyabilir ve başlık gibi bu içeriğin ne olduğu hangi konuda yazıldığını anlayabilir. Bu sebeple yukarıdaki gibi bir URL yapısında arama motorları hiçbir anlamı olmayan bu sayıların hangi konuda bir içerik yayınladığınızı anlayamaz. Ayrıca çok uzun ve anlamsız bir yapıdadır.

Şimdi asıl yapının nasıl olması gerektiğine bakalım.

https://www.seouzmani.web.tr/seo-dostu-url-nasil-olmalidir/

Bu tip bir URL yapısı sergilerseniz, hem ziyaretçiler açısından yönlendirici olur, hem de arama motorları bu URL yapılarını, sitemap haritanızı tararken daha metin içeriğini taramadan anlamlandırabilir.

Özetlersek Eğer:

  • URL yapısı anlamlı olmalı.
  • Başlığınız ile içeriğiniz aynı türevleri paylaşmalı
  • Kısa olmalı

Şimdi bu dediklerimizi biraz daha detaylandıralım isterseniz.

 

Anahtar Kelimeler

Oluşturacağınız hedef anahtar kelimelerle ilgili kullanıcılarınızın bulmayı bekledikleri; başlıklar, başlık etiketleri ve meta açıklamalar ekleyerek sayfanızı SEO için optimize edersiniz. Bu işlem sürecinde başlığınız ve URL yapınız aynı olmalıdır.

URL’de, başlığınızı veya başlığınızda kullandığınız kelimeleri kullanmak bir kuraldır. Aynı olmalıdır ve farklı bir anlamda kesinlikle oluşturulmamalıdır.

 

ÖRNEK//

Başlık: Seo uzmanı

URL:  /seo-uzmani/

 

Başka bir örnek için kullandığımız başlık ve meta açıklamalarıdır.

<title>SEO Dostu URL Yapısı Nasıl Olmalıdır?</title>

<meta content =” SEO dostu URL oluşturmanızla ilgili sizlere ipuçları vereceğim. Anahtar kelimeler, uzunluk, tarih ve kelime ayracı vb. detaylı bilgiler.”

 

Uzunluk

Yukarıda bulunan bir yapıda yazı yazdığınızda, URL’nin çok uzun olup olmadığına emin olun. Daha kısa bir URL yapısı arama motorlarının dizine ekleme aşamasında daha kolaylık sağlar. Ayrıca kullanıcılarında bu URL yapısı akılda tutmaları veya kopyalama gibi işlemlerde daha akılda kalıcı olacağı için en çok tercih edilen yapılardır.

Sizlere önerim en fazla 6-7 (kelimelerin uzunluğa göre bu sayı 5’e de düşebilir) kelimeden oluşan URL yapıları yazmaya özen gösterin. Eğer daha uzun bir yapıda URL oluşturmanız gerekiyorsa, o zaman cümleyi bozmayacak yapıda bazı kelimeleri, URL’den çıkartın. Bunlar ne olabilir örneklendirelim: “ve”, “veya”, “ile” gibi gereksiz kelimeleri kaldırabilirsiniz.

 

Kelime Ayracı

Aşağıdaki örneklerde gösterdiğim ifadelerin nasıl oluşturulduğuna dikkat edin. Her kelimenizi bir ayraç ile ayırın “-” şeklinde ifade kullanın. Hem arama motorlarının okumasını kolaylaştırmak için, hem de ziyaretçilerin bu URL yapısını daha rahat ve akılda kalıcı bir yapıda tutmalarının en kolay yöntemidir.

 

Örnek:

www.seouzmani.web.tr/seodostuurlyapisinasilolmalidir/

www.seouzmani.web.tr/seo-dostu-url-yapisi-nasıl-olmalidir/

Örnekte de görüldüğü gibi “-” ayraç kullanılarak yapılan URL yapılarının okunması daha kolaydır.

 

Tarih

İnsanlar, bir şey aradıklarında ne zaman bu makale yazılmış tarihi nedir gibi işlemlere nadiren bakarlar. İş böyle olunca da içeriğinizin URL yapısına tarih veya yıl eklemek SEO açısından önemli bir yapı değildir, hal böyle olunca da içeriğinize tarih veya yıl eklemek eski bir konu olduğu izlenimi verir.  Ayrıca URL yapınızın da uzamasına sebep olur, bu yüzden tarihleri bu yapının dışında bırakın.

 

SONUÇ

Web sitenizi inceleyin yukarıda size bahsetmiş olduğumuz içeriklere uygun değilse, an itibariyle düzeltmenizi öneririz. Bu düzeltme işlemi sırasında URL yapınızın eski linklerini yönlendirmeyi unutmayın. Google kırık linkleri sevmediği gibi bulamadığı sayfalarınıza karşıda olumsuz bakmaktadır. Bu işlem sırasını bitirdikten sonra eski linkleri yönlendirin ve Google webmaster tools’dan eski linklerinizi kaldırma talebinde bulununuz.

2 cevaplar
  1. Mert
    Mert says:

    Selamlar hocam,
    Bilgileriniz için teşekkür ederim. Bir şey soracağım konuyla ilgili olduğundan, şimdi bazı sitelerde görüyorum Title ve Url kısmı farklı oluyor. Yani şöyle Title uzun olduğu için URL kısmını daha kısa yapıyorlar. Sizce bu sorun olur mu yani Title uzun olurken URL kısa yapabilir miyiz? Teşekkürler şimdiden.

    Yanıtla
    • Sercan Zeybek
      Sercan Zeybek says:

      Merhaba, hiçbir sorun olmaz içeriğiniz ve başlığınız ile alakalı yapmanız yeterlidir. Aksına fayda sağlayacaktır. Yeter ki, başlığınızda geçen cümleyle ilgili URL oluşturmanızdır. Hatta uzun başlıklarda için içerikte çıkmasını istediğiniz bir anahtar kelimeniz varsa URL sekmesinde geçirmeniz fayda bile sağlar size.

      Yanıtla

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir Cevap Yazın